Yoga og MediYoga-Medisinsk Yoga

Meningen med yoga er å gi deg et bedre liv. Kunne du tenke deg mer styrke, bevegelighet og ro?frihet og glede? Få mer energi og frigjøre spenninger ? Yoga er holistisk (men ikke religiøs) – alle ting henger sammen. Yoga bygger bro mellom kropp og sinn, sinn og sjel og den individuelle og universelle sjel. Pusten er sentral. Yoga tar utgangspunkt i den enkelte samtidig som den gir noe til andre ved  at en harmonisk person sprer positiv energi og fred i sine omgivelser. Vi har yoga på alle nivåer. Sett av tid til din helse.

Klassisk yoga er en  yogaform som vektlegger arbeidet med alle deler av en selv gjennom fysiske stillinger og øvelser, pusteteknikker, holdninger  og låser, renselsesteknikker, mental trening, avspenning og meditasjon. Klassisk yoga kan med dette variere fra en rolig, statisk til en aktiv, dynamisk praksis – med oppmerksom nærvær.

MediYoga-Medisinsk Yoga er en forskningsbasert terapeutisk yogaform men enkle og effektive øvelser. (se mer under MediYoga)

mer om yoga…

Rolig revitaliserende(restoritive) yoga

Revitaliserende yoga har hovedfokus gjennom avspenning. Den innehar enkle stillinger sammen med hjelpende utstyr, som tepper og bolster( pute lignende) Stillingen holdes over tid, så du kan hvile med bevissthet, utøke din kompetanse og kvitte deg av med unødvendige spenninger i kropp og sinn. Denne formen gir deg muligheten til å hvile kroppen og rense sinnet. Et fantastisk valg for å oppleve følelsen av å bli revitalisert og forfrisket.

Yoga 1- nybegynner

Kurset passer for deg som vil lære grunnleggende yoga. Enkle fysiske stillinger ,pust,  enkel meditasjon og avspenning . Gir deg selv ro, fleksibilitet, styrker og økt kroppskontakt. Kjenn godfølelsen i hverdagen din og hvor deilig det er å gjøre enkle yogateknikker!

Yoga 2 øvet – aktiv


For deg som har gått på yoga 1 og ønsker en variert time med aktivitet, styrke og  smidighet. En time med øvelser som gir varme og energi. Vi gjør aktive øvelser, pust, enkel meditasjon og avspenning. Vi påvirker energien, renser og balanserer kroppen. Passer alle som vil være aktiv uten at det er vanskelige øvelser. Avslutter med avspenning og indre ro.

MediYoga 1-Medisinsk yoga.


Mediyoga er yoga form som passer mange, også de med fysiske eller psykiske begrensninger.  En myk meditativ yogaform med pusteøvelser, rolig enkle øvelser og meditasjon med dyptvirkende og terapeutiske effekter. Er du helt frisk kan MediYoga gi deg økt bevissthet, stabilitet, ro og balanse. Her påvirkes energien på alle plan. Se egen link for mer informasjon under yoga.

Yoga 2 -tema


En time for deg som vil å ha yoga i livet ditt, en fordypning- med alle elementer av yoga; fysiske øvelser, pust, avspenning, meditasjon/ mental trening. Vi har en periode med fokus på et tema før vi skifter over til et nytt emne. Det kan være pusteøvelser, energi, fysiske øvelser for feks.  en sterk rygg, få bedret sirkulasjon, nakken, mm. Vi bruker også ro til å være i en øvelse. For deg som har gjort yoga før.

Yoga 1-2 , frisk morgen yoga.


Start dagen godt og ta med deg godfølelsen resten av dagen! Kom og stress ned, lær deg å puste riktig samtidig som du styrker musklene. Effektiv trening. Fokus på stabiliseringsmusklatur (rygg, mage og bekken) og å løsne opp i nakke /skuldre. For nybegynnere og øvet.

MediYoga 2=Medisinsk Yoga- litt øvet 

Timen består av enkle helsebringende, forskningsbaserte yoga øvelser med åndedretts øvelser, oppmerksomt nærvær og avspenning. Du bedrer blodsirkulasjonen og beveger muskler og ledd. Kjenn hvor godt det er med ny letthet i kropp og sinn! Åpent for alle som har gått MediYoga 1.

MediYoga- Medisinsk Yoga for stress og utbrenthet

Helgekurs i konsentrasjon
Et kurs for deg som er utbrent eller plages av stress, og som ønsker et verktøy for å håndtere situasjonen. Vi bruker både fysiske og mentale teknikker. Hva er utbrenthet? Hvorfor blir vi utbrent? Hva skjer i kroppen? Hvilke verktøy har Medisinsk yoga for å gi deg tilbake kraft og glede? Vi går også igjennom: Søvnvansker – hvorfor kan ikke kroppen sove selv om den er trett? Chakrasystemet – hvor sitter stresset og hvorfor? Serotonin – hva er det? Hva skjer i hjernen og hvordan påvirker SSRI-preparater oss? Kost og ernæring – Hvordan fungerer det ved utbrenthet?

Go`morgen yoga


En time med mentale og lette fysiske øvelser. Du kan gå rett på jobb! Gi kroppen din en god start på dagen. Med en myk begynnelse vekker du kropp og sinn. Du aktiverer og balanserer.

Strekkøvelsene får fart på blodsirkulasjonen, aktiverer leddvesken og får liv musklene. Konsentrasjon på pusten gir mental ro og en avspennende start på dagen! Meditasjon gir klarhet! Gi liv til kroppen og mer energi!Uansett hvilken jobb du har, møter vi alle på fysiske og psykiske utfordringer på arbeidsplassen. Monotone repeterende arbeidstillinger, mye sitting og stressende deadlines. Dette arbeidsmiljøet kan føre til at kroppen og sinnet tappes for energi og at blokkeringer kan oppstå. Yoga minsker effekten av stress. Bare noen enkle pusteøvelser kan forandre energinivået ditt med øyeblikkelig effekt.

Comments are closed.